Stap een willekeurig klaslokaal binnen en het klopt (nou ja, ongeveer): 40% van de kids in die groep, presteert onder of boven het gemiddelde. Ik laat even in het midden wie het gemiddelde bepaalt en hoe dit dan wordt berekend.
Feit is dat zo’n 60% van de kinderen in een gemiddelde basisschoolklas de lessen zonder problemen kunnen volgen en er grote kans is, dat ze er nog wat van opsteken ook! Voor de overige 40% zal de les te makkelijk, te lastig en dus niet aantrekkelijk zijn.
Wat heeft dit met bloggen te maken?
Wanneer we dit feit verleggen naar het schrijven van goede blogteksten, dan kom je hetzelfde tegen. Er zullen altijd mensen zijn die niet begrijpen waar je artikel over gaat, niet vatten wat je probeert over te brengen en geen idee hebben waar precies de humor in je teksten gezocht moet worden. En er zullen mensen zijn die geen enkele affiniteit hebben met de manier waarop je schrijft, de lettertypes die je hebt gekozen of de afbeeldingen die je hebt gebruikt.
Aan die 40% heb je dus niets!
Nou, nee. Die 40% is juist heel waardevol! Die groep helpt jou namelijk het meest bij het verfijnen van je schrijfstijl en het toepassen (of aanpassen) van bepaalde technieken. Het zijn mensen die jouw kritische vragen stellen, attent maken op tekortkomingen en fouten in je tekst of bedenkingen hebben over de boodschap die je probeert over te brengen. Een groep mensen die je dus als blogger heel graag wilt behouden! De vraag is alleen: hoe krijg je dat voor elkaar?
Herkenbaarheid
Mensen zijn sneller geneigd ergens in te stappen of ergens aan mee te doen als de omgeving hen bekend voorkomt. Als er voldoende elementen van herkenning zijn. Die elementen kunnen een klein draadje zijn om mensen uit die 40% groep op z’n minst over te halen je blog nog eens op een andere manier te bekijken.
Zelf onderscheid ik vier belangrijke elementen die met name zijn gericht op de manier waarop mijn tekst is ingedeeld en opgebouwd:
-
Schrijf minstens 150 woorden
Wanneer je een boeiende tekst leest, wordt je als het ware door de schrijver door een aantal fases geleid. Om dit op een behoorlijke manier te doen, gebruik ik bij voorkeur niet minder dan 150 woorden in je tekst.
-
Maak scannen eenvoudig
De meeste mensen (die 60%?) scant eerst de globale tekst en besluit daarna pas of ze echt gaan lezen. Om dit proces voor hen te vergemakkelijk, verdeel ik de tekst in stukken (paragrafen) en boven elke paragraaf schrijf ik een (liefst aantrekkelijke) koptekst.
-
Voorkom lange lappen tekst
Ik probeer te voorkomen dat mijn artikel een compleet boek wordt. Hierbij doe ik mijn best zo min mogelijk woorden te gebruiken om te zeggen wat ik kwijt wil. Lange artikelen zijn geen probleem, zolang de tekst maar is verdeeld en van een koptekst is voorzien.
-
Gebruik minstens drie onderdelen
Een goede tekst neemt bezoekers mee op reis. Hierbij zijn in ieder geval drie duidelijke fasen te onderscheiden: een introductie in het onderwerp, de kern van je verhaal en een afsluiting. Ik weet dat het erg basic is, maar tegelijk ook heel belangrijk. Wanneer je in staat bent in je tekst deze drie onderdelen te verwerken, zul je later in deze marathon makkelijker de stap naar vijf of zes fases kunnen maken.
Goede teksten schrijven is geen kattepis!
Zomaar een tekst schrijven, is al lastig genoeg. Teksten schrijven die anderen als prettig, leerzaam, behulpzaam of amusant ervaren is zelfs nog lastiger. Gun jezelf de tijd, het hoeft echt allemaal niet vandaag!