Veel mensen hebben het idee dat bloggen iets is, dat niet thuishoort op een bedrijfswebsite. Verkeerde gedachte en in dit artikel lees je meer over welke voordelen een blog op je bedrijfswebsite kan opleveren.

In Nederland valt het nog mee, maar in veel Aziatische en Zuid-Amerikaanse landen is het heel gewoon dat je in een enkel straatje, een groot aantal winkels tegenkomt die allemaal hetzelfde kopen.

Vaak bieden dergelijke winkeltjes een assortiment aan, waar weinig touw aan vast te knopen valt. Ze verkopen er vaak echt van alles! Van koffie, suiker en thee, tot slippers en shampoo!

Het internet werkt eigenlijk hetzelfde!

In een digitaal straatje bevinden zich soms wel honderden online winkeltjes die allemaal hetzelfde verkopen! Zoek een willekeurige dienst en je vindt tientallen bedrijven die jou graag als nieuwe klant verwelkomen!

Elk winkeltje heeft zijn etalage gevuld met allerlei aantrekkelijke producten, prijzen, aanbiedingen en verrassingen. Maar slechts een klein aantal bedrijven gaat zo ver dat ze  tijd, energie en kennis investeren in (bijvoorbeeld) het bijhouden van een blog. Vreemd, aangezien een blog op je bedrijfswebsite een enorme impact kan hebben in hoe bezoekers jouw website ervaren.

Door te bloggen onderscheid je jezelf en je bedrijf van de rest

Met een blog kun je jezelf, je bedrijf en je diensten onderscheiden van heel veel andere bedrijven in je branche. Bekijk maar eens een aantal websites uit jouw branche en je komt waarschijnlijk tot de conclusie dat weinig bedrijven een actuele blogpagina bij houden.

Bloggen versterkt relaties tussen je bedrijf en je klanten

Je ervaringen delen via een blog, verstevigt de relatie met klanten. Je kunt bijvoorbeeld via je blog vragen van klanten beantwoorden, ervaringen uit de praktijk delen en natuurlijk nieuwe producten op de markt zetten. Een blog is een zeer goed middel om de afstand tussen je klanten en je bedrijf te verkleinen.

Bloggen verhoogt de vindbaarheid

Des te meer waardevolle informatie er te vinden is op je website, des te groter de kans dat nieuwe klanten jouw website via je blog zullen vinden. Bezoekers zoeken vaak naar zeer specifieke informatie en als jouw artikel toevallig die informatie bevat, kan dat ene artikel opeens behoorlijk wat nieuwe bezoekers )en wellicht klanten) opleveren.

Bloggen verhoogt het aanzicht (autoriteit)

Wie zijn of haar kennis over bepaalde onderwerpen deelt met anderen, verhoogt het aanzien. Mensen zullen sneller geneigd zijn diensten en producten af te nemen, wanneer zij de indruk hebben dat ze met een deskundige te maken heeft die goed informeert, toegankelijk is, kennis van zaken heeft en tijd vrijmaakt om iedereen (klant of niet) van waardevolle informatie te voorzien. Mede doordat een blogde mogelijkheid tot interactie biedt, worden deze zaken extra benadrukt.

Bloggen levert nieuwe mogelijkheden voor je bedrijf op

Al schrijvend, raak je soms onderwerpen die opeens tot heel nieuwe inzichten, ideeën en zelfs producten of diensten kunnen leiden. Ook reacties van lezers bieden je meer inzicht in wat er leeft bij je bezoekers (en klanten) en waarmee je jouw producten of dienstverlening kunt verbeteren.

Bloggen toont gedrevenheid

Wie naast zijn normale werkzaamheden ook nog eens tijd vrij wil maken om anderen een kijkje in de keuken te geven, moet haast wel gepassioneerd, gedreven en vakkundig zijn. En wie wil met zo’n persoon nou geen zaken doen?!

Bloggen biedt Social Media mogelijkheden

Jezelf profileren op Social Media, wordt nog makkelijker met een blog. Elk artikel dat je schrijf, deel je via Social Media , waarmee je langzaam via je website, Twitteraccount en Facebook page, de interactie met zowel bestaande als potentiële klanten opbouwt.

Kleine moeite, groot plezier. Voor jou en je bezoekers!

Bloggen op je bedrijfswebsite hoeft echt niet dagelijks en zelfs niet wekelijks! Zelfs als je elke twee weken een artikel schrijft voor je blog, zal na verloop van tijd het effect enorm kunnen zijn: je website wordt beter gevonden, klanten beter geïnformeerd, waardoor conversies worden verhoogd, zonder je ook maar een euro hoeft te investeren!