Het belangrijkste nieuws van de dag vind je op de voorpagina van de krant. Het nieuws dat het allerbelangrijkst wordt geacht, staat bovenaan. Vouw je de krant dubbel, dan vind je het allerbelangrijkste nieuws ‘Above the fold’.
Ook bij websites kent men het fenomeen ‘above the fold’. Het is het deel dat je bezoeker als eerst ziet. Je doet er verstandig aan om in dit deel van je website je meest belangrijke boodschap te plaatsen, eventueel gecombineerd met een call to action.
Ook wanneer bezoekers via een andere pagina dan de voorpagina binnenkomen, is het belangrijk dat men gelijk ziet welke informatie er op die pagina te vinden is. .
[su_service title=”Above the fold (Boven de vouw)” icon=”icon: question” icon_color=”#b11414″ size=”24″]Het deel van je website dat bezoekers als eerst te zien krijgen wanneer ze je website bezoeken.[/su_service]
Je wilt natuurlijk dat je bezoekers niet alleen wat rondneuzen, maar ook een bepaalde actie ondernemen. Misschien wil je dat ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief of een offerte aanvragen. Vaak wordt dan geadviseerd om hen aan te moedigen door een ‘Call to Action’ boven de vouw weer te geven.
Een toevoeging op dit advies
Doordat het gros van de mensen gewend zijn om websites via hun smartphone te bekijken, is het scrollen een bijna onbewuste gewoonte geworden.
Bij het bezoeken van een website, gaan bezoekers gelijk op zoek naar de content waar ze naar op zoek zijn. Plaats je de call to actions alleen boven de vouw, dan kan het gebeuren dat bezoekers ze door het instiinctief scrollen, compleet mislopen.
Daarnaast zijn we inmiddels immuun geworden voor aanmeldformulieren, nieuwsbriefaanmeldingen en andere buttons. Die gebruiken we alleen als we eerst een goede indruk van de website hebben opgedaan.
[bctt tweet=”Wat bedoelen ze met de term ‘Above the Fold’? #beterwebdsign” username=””]
Wat zet je above the fold?
Een duidelijke tekst, eventueel gecombineerd met een afbeelding waar direct uit blijkt wat de website har bezoekers te bieden heeft. Een call to action is prima, maar laat deze altijd terugkomen op verschillende plaatsen op de pagina.