Je nieuwe website is klaar: YAHOOOO!!! Nu nog wat willekeurige bezoekers naar je website zien te krijgen. Precies het doel dat we voor ogen hebben met de tweede editie van de Blog Booster Marathon.

Een enorme content boost die je niet meer dan een uur per dag gaat kosten! Het doel is net zo simpel als de strategie die we gaan gebruiken:  méér willekeurige bezoekers naar je website halen door korterelevante artikelen te schrijven.

Willekeurige bezoekers?

Ja, die zal ik even toelichten:

Stel je komt ergens een term tegen, bijvoorbeeld de Eisenhower Methode en wilt meer weten over wat die methode precies inhoudt. Je vraagt je beste vriend Google een paar zoekresultaten op te hoesten en klikt op de eerst titel waarin de term ‘Eisenhower Methode’ voorkomt.

Je komt vervolgens terecht op een website waar je nog nooit bent geweest en nog nooit van hebt gehoord. Je leest de informatie over die Eisenhower Methode en …. dan zijn er een paar scenario’s:

  1. Je hebt wat je zocht (of niet), klikt de website weg en gaat verder waar je mee bezig was of bezoekt een andere website om meer of betere informatie te halen.
  2. Je hebt wat je zocht, bent tevreden over de informatie die je werd voorgeschoteld en de website waar je op terecht bent gekomen, trekt op de een of andere manier je aandacht. Je klikt eens wat verder om te zien wat er nog meer te beleven is.

[su_service title=”Willekeurige bezoeker” icon=”icon: question” icon_color=”#b11414″ size=”16″]Bezoekers die toevallig op je website terechtkomen, niet specifiek op zoek zijn naar iets dat jij te bieden hebt, maar wel geprikkeld worden door iets dat ze op je website tegenkomen. [/su_service]

Op jacht naar de willekeurige bezoeker

In de tweede editie van de Blog Booster Marathon, gaan we  content schrijven die gerelateerd is aan de diensten die je aanbiedt en waarmee je een nog breder publiek kunt bereiken, bijvoorbeeld:

  • Een receptenwebsite die artikelen aanbiedt over de beste restaurants van Nederland;
  • Of een webshop in keukenartikelen die daarnaast een aantal interessante recepten publiceert;
  • Een website van een kinderpsycholoog die artikelen schrijft over uiteenlopende psychische klachten;
  • Een webshop die kleding verkoopt en artikelen schrijft over de materialen die worden gebruikt;

Voor elk soort website zijn er wel categorieën te bedenken waarin je gerelateerde content in kunt publiceren.

Blog Booster Marathon: Slim & Eenvoudig!

Honderd artikelen in een maand tijd komt neer op 3-4 artikelen per dag. Je hebt nog meer te doen, dus we gaan zeker geen uitgebreide teksten ophoesten.

De artikelen die we schrijven zijn kort, duidelijk en steeds volgens een vaste indeling. Als uitgangspunt van onze artikelen, gebruiken we de 7 W’s.

De 7 Wattes?

Precies!

Wat, wie, waar, waarmee, waarom, wanneer en werkwijze (hoe)

Het zijn de woorden waar vrijwel elke vraag mee begint. Deze woorden slim gebruiken om content voor je website te schrijven, is echt kinderspel!

Ok, het zullen waarschijnlijk niet de meest gelezen artikelen van je website worden, maar ze kunnen wel degelijk een belangrijke functie binnen je website gaan vervullen.

Bijvoorbeeld om bezoekers meer informatie te bieden over termen die her en der op je website worden gebruikt.

Heb je een artikel geschreven waarin bijvoorbeeld termen worden gebruikt die extra uitleg nodig hebben, dan kun je hiervoor een apart artikel schrijven en bezoekers daar via een tekstlink naar verwijzen.

Het worden dus ienie-mienie artikelen?

Ja, absoluut. Het zullen geen artikelen zijn die de populariteitsprijs gaan winnen, maar dat is ook niet het uitgangspunt! De artikelen zijn bedoeld om nog meer (willekeurige) bezoekers binnen te halen en hen te verwijzen naar andere relevante content op je website.

Waar let ik op bij het schrijven deze SLIMME teksten?

Om deze korte, slimme teksten te schrijven zo snel en goed als mogelijk te schrijven, ga je als volgt te werk:

Geen ingewikkelde titels

De vraag die in het artikel wordt beantwoord, is ook gelijk de titel van het artikel. Het is niet nodig om uren te brainstormen over een sexy titel;

krokodillentranen

De vraag is gelijk aan de titel

Leg je bijvoorbeeld in een artikel uit wat een ‘krokodillentraan’ is, dan is de titel van het artikel eenvoudig: “Wat is een krokodillentraan?’.

Een artikel waarin verteld wordt wie de eerste man op de maan was, krijgt de titel ‘Wie was de eerste man op de maan’ en een artikel dat beschrijft hoe je het best van Aken naar Rome kunt reizen, inderdaad: ‘Hoe reis ik (het best) van Keulen naar Aken?’

Wat-vragen zijn het makkelijkst

Dus daar zul je de meeste van willen schrijven. Bedenk om te beginnen eens een stuk of tien vragen die beginnen met ‘Wat is’. Zorg er wel voor dat deze vragen links- of rechts gerelateerd zijn aan de andere content op je website.

Hoe en Waarom vermijden

Vragen die beginnen met waarom en hoe (werkwijze) zijn lastiger te beantwoorden, vereisen soms een bepaalde nuance en kunnen door anderen ter discussie worden gesteld. Beperk dergelijke vragen tot een minimum.

We schrijven de tekst voor alles en iedereen.

Voor je trouwe bezoekers, de willekeurige bezoeker en voor zoekmachines! Om laatstgenoemde wat op weg te helpen je artikel te indexeren, zorg je ervoor dat in de tekst het kernwoord van je vraag een aantal keren terug komt.

Bij een artikel dat antwoord geeft op de vraag ‘Wat betekent Boven de Vouw?, verwerk je twee of drie keer de term ‘boven de vouw’ in de tekst.

Gebruik Jip en Janneke taal

Schrijf zo simpel als mogelijk en maak het lezers niet te ingewikkeld, laten we zeggen taalniveau B1, wat zoveel betekent dat iedereen je tekst makkelijk moet kunnen lezen en begrijpen. Vermijd jargon, ingewikkelde terminologie en complexe voorbeelden.

Groep 6 basisschool indeling

Een korte inleiding, een kern en een afsluitend stukje tekst. Tekening, foto of afbeelding erbij en klaar is Klaas! Je moet er immers 100 in een maand!

Wat vind Google van die SLIMME teksten?

Zolang je content uniek en relevant is voor je website, zal Google ook SLIMME teksten behandelen als elke andere tekst.

Bedenk dat Google indexeert op basis van relevantie: wat door jouw bezoekers wordt gewaardeerd, zal ook worden gewaardeerd door zoekmachines. Of dat nu ellenlange teksten zijn of een korte uitleg, dat maakt niets uit.

Leuk Mies, heb je ook een voorbeeld?

Maar natuurlijk!

Als aftrapper van de Blog Booster Marathon en voorbeeld  heb ik het artikel ‘Wat is app fatigue’ geschreven. Misschien herken je jezelf wel in het verschijnsel en besluit je gelijk al die apps op je telefoon een goed onder handen te nemen. In dat geval een mooi voorbeeld van hoe een klein stukje tekst je lezers toch een grote dienst kunnen bewijzen 🙂

De Blog Booster Marathon duurt van 1 tot en met 28 februari en mocht je 100 echt teveel vinden, dan kun je het natuurlijk ook gewoon wat rustiger aan doen en een lager aantal als doel stellen.