Zo uit de losse pols, kan ik wel 20 uitstekende redenen bedenken om een blog te starten. Ondanks dat het vloggen in korte tijd immens populair is geworden, blijft het bijhouden van een blog een uitstekende manier om je kennis, ervaringen of bedrijfsvisie te delen met je doelgroep. Maar hoe start je eigenlijk een blog?

Je hebt waarschijnlijk al een website en domeinnaam, maar om voor toekomstige lezers het verhaal compleet te houden, toch even beginnen bij de basis.

Domeinnaam,  Webhosting & Platforms

Wie geen cent wil uitgeven en toch wil bloggen, zoekt zijn heil op platforms zoals blogger.com, waar je een gratis account kunt aanmaken en in no time kunt starten met bloggen. Je hoeft je geen zorgen te maken over de technische aspecten van het bloggen: het wordt allemaal op de achtergrond voor je geregeld. Er zijn echter wel wat nadelen aan dergelijke platforms:

  • Je hebt geen eigen domeinnaam (en dus ook geen e-mailadres dat gelieerd is aan je blog)
  • Je hebt niet alle vrijheid om te doen en te laten wat je wilt. Je kunt bijvoorbeeld alleen gebruik maken van een klein aantal plugins (functionaliteiten).
  • Besluit je later toch je blog onder een eigen domeinnaam te plaatsen, dan is het nog best lastig om je complete blog te verhuizen van het platform naar je server.
  • Bloggen via een platform komt minder professioneel over dan bloggen vanaf je eigen domeinnaam. Je bent ook minder herkenbaar, mensen zullen je wat lastiger onthouden en slecht kunnen vinden via zoekmachines.

Heb je nog geen website en wil je starten met bloggen, dan doe je er verstandig aan, een eigen domeinnaam te registreren en deze te koppelen aan een webhostingspakket.

Kies de juiste software voor je blog

Heb je al een website, dan is het een logische keuze om je blog te integreren in je bestaande website. Hoe je dit het best kunt aanpakken, hangt een beetje af van de software die je gebruikt.

Heb je een Joomla website, dan kun je probleemloos een blog opzetten binnen je bestaande website. In het artikel ‘Hoe zet je een eenvoudig blog op in Joomla‘, lees je hoe je dit kunt doen.

Begin je echter een compleet nieuw blog en zoek je software die speciaal gericht is op het bloggen, dan adviseer ik je om gebruik te maken van WordPress!

WordPress

WordPress is, net als Joomla, een Content Management Systeem. WordPress is echter (ooit) speciaal ontwikkeld voor het snel online kunnen plaatsen van een blog en dus gericht op mensen die makkelijk en snel een blog willen opzetten en bijhouden.

Inmiddels is WordPress verder ontwikkeld en kun je er zelfs behoorlijk complexe websites mee bouwen. Een aantal verschillen tussen Joomla en WordPress zijn:

  • Het opzetten van een blogstructuur wordt min of meer al voor je gedaan. Zodra je een categorie aanmaakt, verschijnt deze gelijk op je blog.
  • WordPress is net iets makkelijker om onder de knie te krijgen. Niet onbelangrijk als je wel wilt schrijven, maar niet al te veel tijd wilt investeren in software die je gebruikt. WordPress is in vergelijking met Joomla lekker rechttoe rechtaan en vereist niet al te veel kennis over het systeem om toch prettig te kunnen bloggen.
  • WordPress heeft een ingebouwd reactieformulier, waar je verder geen omkijken meer naar hebt. Je kunt het reageren in- of uitschakelen met een simpele klik op de knop. Wil je dat lezer kunnen reageren op je blog (en ja, dat ga je willen), dan zul je in Joomla een extra extensie moeten gebruiken en natuurlijk even uitvogelen hoe die het best ingesteld kan worden. (Voor Joomla kan ik je Komento aanbevelen, dat ik ook op deze website gebruik)
  • WordPress is een veel lichter programma, dat een stuk sneller en eenvoudiger geïnstalleerd kan worden op je webserver.

Kies een onderwerp voor je blog

Dat heb je wellicht al bedacht, maar denk even verder! Is je blog gerelateerd aan je bedrijfswebsite of diensten die je aanbiedt? Dan is blog misschien wel de ideale manier om je bedrijvigheid verder uit te breiden. Bedenk maar eens, waarom ik in dit artikel nu al 12 keer het woord ‘WordPress’ heb gebruikt, terwijl je op de rest van mijn website echt het woord WordPress zal kunnen vinden!

Je blog is niet alleen een ideale manier om je bestaande interesses, activiteiten of diensten onder de aandacht te brengen, het kan ook een effectief instrument zijn om deze juist uit te breiden.

Bedenk keywords (steekwoorden) voor je blog

Wil je dat je blog ook goed te vinden is via zoekmachines, dan zullen keywords een belangrijke rol gaan spelen. Maar ook als zoekmachines je koud laten, is het verstandig eens te brainstormen en de meest waardevolle steekwoorden op te schrijven en bij de hand te houden.

Het gebruik van steekwoorden in je blog, zorgt voor herkenbaarheid en (ongeacht je CMS) zal bezoekers helpen bij het vinden van artikelen die (mogelijk) interessant voor ze kunnen zijn. Maak dus echt een lijstje met 40 of 50 steekwoorden die je regelmatig in je artikelen zult gebruiken. Enne…. als je tijdens het schrijven gelijk je steekwoorden categoriseert, heb je ook gelijk de volgende stap afgerond!

Verdeel je blog in categorieën

Verdeel je blog in een aantal  categorieën, bij voorkeur gebaseerd op de steekwoorden die je hebt bedacht. Door je content te categoriseren, maak je het bezoekers van je website / blog makkelijker bepaalde informatie (terug) te vinden. Zelfs als je jouw blog als een soort dagboek gebruikt, is het toch handig artikelen te gecategoriseerd aan te aan te bieden.

Wat voor soort blog ga je opzetten?

Bij het starten van een blog is het handig dat je vooraf nadenkt over wat je jouw lezers gaat aanbieden. Doorgaans herkennen we drie verschillende soorten blogs: blogs die bedoeld zijn om de lezer te helpen, blogs die erop gericht zijn de lezer te vermaken en blogs die erop gericht zijn de lezer te informeren.

Een blog op een bedrijfswebsite, gevuld met waardevolle informatie, geschreven met een vleugje humor, zal velen aanspreken. Een humoristisch blog op een voetbalvereniging waar ook nog eens nuttige informatie te lezen is, idem dito. Andersom zou wel eens geheel in verkeerde aard kunnen vallen, waardoor je jouw boodschap (hoe goed die ook is), niet zult weten over te brengen.

De lay-out van je blog

Start je jouw blog in je bestaande website, dan is het jasje al gekozen. Start je een nieuw blog, dan zul je een lay-out moeten kiezen voor je blog. Maak je daar niet al te veel zorgen over. Sterker nog: besteed dit uit of kies gewoon een standaard lay-out dat bij elk CMS is ingebouwd.

Als de inhoud van je blog goed is, zal het de lezer niet al te veel uitmaken hoe je blog eruit ziet. Veel populaire blogs zijn niet meer dan witte pagina’s met tekst (want daar gaat het immers om), een foto, een menu met categorieën en twee of drie pagina’s die nu eenmaal bij een blog horen. That’s all you need…. althans in het begin!

Tot slot: lekker aan de slag en schrijven maar!

Je hebt een domeinnaam geregistreerd, hosting gehuurd en Joomla of WordPress geïnstalleerd, kortom: JE BENT ONLINE!  Je hebt  vervolgens een onderwerp gekozen, keywords gebrainstormd, waarna het makkelijk werd categorieën te bepalen  je hebt bedacht wat je jouw bezoekers vooral wilt vertellen, kortom: JE KUNT GAAN SCHRIJVEN!