Wanneer bezoekers op een bepaalde pagina van je website terechtkomen, dan hoop je natuurlijk dat ze ook even verder snuffelen op de rest van je website. Wie gebruik maakt van bijvoorbeeld Google Analytics kan precies nagaan hoe vaak bezoekers inderdaad nog wat verder kijken.

De bounce rate is een procentuele weergave van het aantal mensen dat direct na binnenkomst op je website weer vertrekt. Ze bekijken dus niet meer dan één pagina en zijn daarna weer gelijk weg!!

Een hoge bounce rate kan erop duiden dat de bezoeker niet voldoende geprikkeld wordt om ook andere delen van je website te verkennen.

[bctt tweet=”6 mogelijke orzaken van een te hoge bounce-rate” username=””]

Oorzaken van een hoge bounce rate

En hoge bounce rate kan verschillende oorzaken hebben. Soms is een hoge boucne rate te verwachten, bijvoorbeeld wanneer je met een bepaalde pagina of product adverteert. In de regel zal dan de bounce rate van die pagina wat hoger zijn.

In andere gevallen zijn er vaak eenvoudige oorzaken aan te wijzen voor een hoge bounce rate:

Trage pagina’s

Je webpagina opent te traag, wat ervoor zorgt dat mensen liever verder kijken dan wachten tot de pagina geladen is.

Teveel advertenties

Bezoekers worden overladen met advertenties en worden hierdoor afgeleid van het doel van hun bezoek. Ze klikken weg of ze volgen de advertenties.

Surprise, surprise!

Mensen hebben bepaalde verwachtingen wanneer ze je website bezoeken. Een pop-up, geluid, of afbeeldingen die niet overeenkomen met die verwachting en andere onverwachte zaken, kunnen bezoekers wegjagen.

Lappen tekst

Gegarandeerd een goede reden voor bezoekers om weg te gaan. Mensen willen graag het overzicht hebben, door de tekst heen kunnen scannen en liefst beknopte informatie aangereikt krijgen.

Call-To-Action

Er is geen (goede) call-to-action geplaatst waardoor mensen niet automatisch een vervolgactie kunnen kiezen.

Geen marketingfunnel

Met een goed opgezette marketingfunnel, leid je bezoekers precies naar de plek waar jij ze wilt hebben. Mis je die marektingfunnel, dan kan dit tot een hogere bounce-rate leiden.

Dat zijn heel wat gemiste kansen!

Stel je krijgt op een dag precies 100 bezoekers en via Google Analytics zie je dat de bounce rate van die dag 73% is. Dit betekent dus dat 73% van je bezoekers gelijk na het bekijken van 1 pagina alweer weg is.

Wil je de bounce-rate van je website aanpakken, onderzoek dan eens of bovenstaande punten voor jouw website gelden en verbeter ze. Dat kan vaak al door kleine aanpassingen aan je tekst of pagina.