Wanneer een bezoeker je website bereikt, wil je het liefst dat ze ook bepaalde actie ondernemen: je product kopen, een offerte aanvragen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief.
Met een goed geplaatste call to action leid je bezoekers snel en zonder omwegen naar de pagina’s op de website waar ze die acties kunnen ondernemen.
[su_service title=”Call to Action (CTA)” icon=”icon: question” icon_color=”#b11414″ size=”24″]Een Call To Action is een knop, afbeelding of tekstlinks die bezoekers leidt naar pagina’s waar ze iets kunnen doen, bijvoorbeeld inschrijven voor de nieuwsbrief of een aankoop doen.[/su_service]
De call to action is zo oud als de eerste webpagina met een tekstlink. Net zo oud overigens als de discussie over de vraag wat nu precies de beste call to action is. In de geest van deze tijd zijn er een aantal zaken waar mensen het over eens zijn:
- Gebruik afwijkende kleuren en maten voor je call to action knoppen
- Zorg dat je call to actions meerdere malen terugkomen op een pagina (twee, maximaal drie keer)
- Test verschillende call to actions uit en kies de variant die de meeste kliks en leads genereert
Over andere zaken zijn de meningen verdeeld, bijvoorbeeld over de kleur van een call to action. Betaaldienst Skrill gebruikt bijvoorbeeld een button die opgaat in het design, Kun je hem vinden?
Bij de website van Versio is het net iets duidelijker wat ze van je willen.
Call to action varianten
Call to actions komen in drie verschillende verschillende vormen: buttons, tekstlinks en afbeeldingen. Ze vallen op door het formaat, een afwijkende kleur, de positie van de call to action of effecten op de call to action.
Advertentiebanners zijn ook vormen van een call to action, alleen minder effectief, doordat we er inmiddels een beetje imuun voro zijn geworden. Voorkom dus dat je call to action te veel op een banner lijkt.
Niet alleen de kleur en vorm telt!
Ook de tekst die je gebruikt speelt een rol. Klik hier of volg deze link zijn af te raden. Ze vertellen namelijk niets over wat er aan de andere kand van de link te vinden is.
Voorbeelden van goede call to action teksten zijn onder andere:
- Schrijf je in
- Direct downloaden
- Nu kopen
- Doe mee!
- Maak een account
- Probeer het gratis
- Start nu
Het valt je wellicht op dat al deze tektsten in de gebiedende vorm staan. Je vertelt bezoekers precies wat ze moeten doen en de knop leidt ze naar de plek waar ze dat kunnen doen.
[bctt tweet=”Met een goede Call To Action op de juiste plek en het juiste moment schiet je conversie omhoog!” username=””]
Positie, kleur, afmeting en tekst
Dit zijn zonder meer de belangrijkste elementen van een call to action. Goed geplaatst, goed geschreven en op het juiste moment, zullen ze voor een enorme conversie(verhoging) zorgen.