Uren zocht ik naar bepaalde oplossingen, blij als een kleuter wanneer ik ze had gevonden! De informatie over het werken met Joomla was destijds minimaal, niet actueel of in een andere taal. De doelgroep die ik destijds koos, bestaat nog steeds. Weliswaar andere mensen, maar met nog steeds dezelfde problemen.
In het eerste jaar dat ik begon met het bouwen van websites voor anderen, werd ik benaderd door een meneer die op zoek was naar een website bouwer. Moest een website met Joomla worden en de man schetste me zo goed hij kon een plaatje van de website, zoals hij die in gedachten had.
Geen ingewikkelde website, maar door een aantal specifieke wensen en functionaliteiten schatte ik in, dat ik er toch behoorlijk wat tijd aan kwijt zou zijn. Alles opgeteld en in overweging genomen, stuurde ik de man een offerte van rond de 500 euro.
In zijn reactie gaf hij aan dat hij met een dergelijk bedrag niet goed uit de voeten kon: ‘Kun je daar niet iets meer van maken? Ik heb namelijk een budget van 4000 euro! Is dat niet ongeveer wat een website zou moeten kosten?‘. Na wat heen en weer gemaild te hebben, heb ik de man uiteindelijk doorverwezen naar een bedrijf waar men op maat gemaakte templates en extensies kon verzorgen en de man gebruik kon maken van allerlei gerelateerde diensten. Daarmee zou hij met gemak een factuurbedrag van 4000 euro bij elkaar kunnen sprokkelen.
Welke problemen kun jij voor anderen oplossen?
Deze man had duidelijk een probleem dat ik niet voor hem kon oplossen. Ik denk dat een doelgroep kiezen, begint bij het vaststellen van een specifiek probleem dat jij voor een specifieke groep mensen kunt oplossen. De wijze waarop je dat probleem oplost en de kosten die je daaraan verbindt, in combinatie met je presentatie, zijn mijns inziens de meest belangrijke factoren.
Verkoop geen vitamines, maar pijnstillers!
Is de melk op, dan loop je naar de supermarkt. Vertoont de auto vreemde kuren, dan zoef je naar de garage. Wil je een degelijke website voor een redelijke prijs, dan klop je natuurlijk aan bij Michel:)
Mensen hebben een specifiek probleem en gaan op zoek naar een persoon of bedrijf die hun probleem adequaat kan oplossen. Bij het bepalen van je doelgroep, kun je jezelf het volgende afvragen:
Kan ik mijzelf met mijn doelgroep identificeren?
Ik heb mijn doelgroep bepaald aan de hand van mijn eigen ervaringen. Ik wil mensen die eenvoudig Joomla willen leren of een degelijke, voordelige website willen laten bouwen een oplossing bieden. Dat werkt voor mij inmiddels al meer dan zes jaar uitstekend en waar veel collegae inmiddels compleet zijn verdwenen, sta ik op het punt voorzichtig mijn diensten juist uit te breiden! Vanuit mijn persoonlijke ervaring adviseer ik jou hetzelfde te doen: kies een doelgroep waarmee je feeling hebt en waarmee je jezelf kunt identificeren.
Welke specifieke problemen kan ik oplossen?
Des te meer problemen je wilt oplossen, des te breder je doelgroep zal worden en des te lastiger het wordt om specifieke problemen op te lossen.
Een medische website waar allerlei informatie te vinden is over de allerlei aandoeningen, zal ongetwijfeld meer bezoekers trekken dan een website die zich uitsluitend richt op snotneuzen. Laatstgenoemde website zal echter haar bezoekers wel precies de informatie bieden, waarnaar wordt gezocht en dus meer waarde hebben voor een specifieke doelgroep.
Welke problemen kun en wil je oplossen?
Mensen uit je doelgroep kloppen bij je aan, omdat ze denken dat jij hun probleem kunt oplossen. Identificeer die problemen en vraag jezelf vervolgens af welke je GOED en HEEL GOED kunt oplossen. Op die manier ontstaan mogelijkheden waarmee je jouw doelgroep kant-en-klare oplossingen voor hun problemen kunt aanbieden.
Welke talen beheers je?
Mensen uit dezelfde doelgroep spreken dezelfde taal! Een slogan, gericht op een zeer specifieke doelgroep, heeft meer impact, dan een slogan gericht op een breed publiek. Ook het schrijven van teksten is eenvoudiger. Door je te richten op een specifieke doelgroep, zul je in staat zijn hen veel directer aan te spreken en dus meer kans hebben op bezoekers die voor een specifiek probleem steeds weer bij jou terugkomen.
Kies een doelgroep waarmee je jezelf kunt identificeren, waarvan je een specifieke probleem kunt oplossen en presenteer jezelf door te communiceren in een taal die zij begrijpen!