Wanneer u tijdelijk niet via e-mail bereikbaar bent, kunt u via uw DirectAdmin beheerpaneel een autoresponder instellen. Iedereen die u tijdens uw afwezigheid een e-mail stuurt, ontvangt direct een e-mail met het bericht dat u tijdelijk niet in staat bent te reageren op e-mailberichten. De tekst van dit bericht kunt u uiteraard zelf bepalen.

Een autoresponder instellen

Log in op uw DirectAdmin beheerpaneel en klik in het tweede blok, onder ‘E-mail management’ op de link ‘Autoresponders’ en vervolgens op de link ‘Create new autoresponder’. U komt dan op de volgende pagina terecht:

Autoresponder in DirectAdmin

Doorgaans volstaat het innvullen van het e-mailadres en een bericht

E-mailadres: In het eerste veld vult u het e-mailadres in waarvoor de autoresponder wordt ingesteld. dit moet uiteraard een bestaand e-mailadres zijn. Alle mails die op dit e-mailadres binnenkomen, zullen een auto-responder ontvangen.

Subject prefix: Hier vult u het onderwerp van uw mail in, bijvoorbeeld ‘automatische reactie’ of ‘Bericht van afwezigheid’.

Reply-encoding: Deze kunt u het best laten staan op de door het systeem gekozen optie

Content-type: U kunt uw bericht versturen in ‘plain text’ of met HTML. Kiest u voor HTML dan kunt u de text met opmaak invoeren. Bij de optie ‘Plain text’ wordt de e-mail zonder opmaak verstuurd.

Reply-frequency: Hier kunt u instellen, hoe veel tijd er zit tussen het versturen van verschillende vakantieberichten naar hetzelfde e-mailadres. Handig, wanneer u meerdere e-mails vanaf hetzelfde e-mailadres ontvangt.

Message: In het berichtenvak kunt u het bericht typen dat in de autoresponder moet komen te staan.

CC: Wilt u een kopie ontvangen van de verzonden autoresponder, vul dan in het CC-vakje het adres in waar de kopie van de automatische response e-mail moet worden gestuurd.

Heeft u alle velden ingevuld, dan klikt u op ‘Save’ en is de autoresponder ingesteld.  U kunt vor elk bestaand e-mailadres een aparte autoresponder aanmaken.