De domeinnaam Webse.nl heb ik in 2016 vastgelegd. Omdat ik me allang niet meer beperkte tot het werken met uitsluitend Joomla, voldeed Joomla-Online (de naam die ik ruim 8 jaar heb gebruikt) helaas niet meer. Een domeinnaam die overigens, ondanks dat ik het er redelijk vanaf heb gebracht, niet slechter bedacht had kunnen worden.
Bij het zoeken naar een geschikte domeinnaam, ergens in 2008, ontdekte ik dat de domeinnaam die het eerst bij mij opkwam (Joomla.nl) te koop werd aangeboden.
Buitenkansje, dacht ik!
Ik was best wel bereid om 50 of 100 euro te betalen voor die domeinnaam, dus nam ik contact op met de eigenaar van de domeinnaam. Ik hoor mijzelf nog fluisteren tijdens het opstellen van die e-mail: ‘Niet het achterste van je tong laten zien, Michel‘ en stelde de man een bedrag van 50 euro voor. Zijn reactie geeft een beetje weg, hoeveel ik destijds wist van de waarde van een sterke domeinnaam.
Ja, doei!
Na twee dagen viel zijn reactie op mijn elektronische deurmat. De beste man gaf aan dat hij de naam graag zou verkopen, maar dat er een standaard prijskaartje van € 5.000 euro aan hing! Begrijp dat je graag wilt verkopen, maar zoveel geld voor een domeinnaam, dat vond ik toch echt te bizar voor woorden. Ik bedankte de man hartelijk, dacht er verder geen seconde meer over na en registreerde de domeinnaam Joomla-Online.nl.
Zes jaar later krabbel ik toch even achter de oren…
Want wat doe je, als je een domeinnaam hebt waarin een zeer specifiek woord is verwerkt (Joomla) en je zes jaar later besluit je diensten uit te breiden en dat ene keyword de lading niet meer dekt?
Ik heb na heel lang twijfelen uiteindelijk toch besloten afscheid te nemen van de oude domeinnaam en met een nieuwe naam verder te gaan. Een behoorlijke inspanning, aangezien er behoorlijk wat content en producten moesten worden aangepast.
Bespaar jezelf die ellende en neem de volgende punten mee bij het kiezen van een goede domeinnaam voor je website en online activiteiten:
#1 Extensies (.nl of .com)
Nederlandstalige websites eindigen op .nl en Engelstalige websites op .com! Hoe fijn het ook is om andere extensies te kunnen gebruiken (net, eu, org, info), de beste extensies zijn .nl voor een Nederlandse website en een .com voor een Engelstalige website.
Wel adviseer ik je om beide extensies vast te leggen (dus zowel .com als .nl), aangezien er genoeg mensen zijn die graag mee surfen op andermans succes. Heb je HELE grote plannen met je website, dan kun je zelfs overwegen om ook extensies als .eu, .net, .org en .info vast te leggen.
#2 Geen tussenstreepjes
Over het wel of niet gebruiken van tussenstreepjes is vaak nog wat onduidelijkheid. Niet voor mij! in de afgelopen jaren zijn webse.nl, cursus-webse.nl en joomla-handleiding.nl mijn meest succesvolle websites gebleken.
Het keyword Joomla, in combinatie met ‘cursus’ en ‘handleiding’ zijn behoorlijk specifiek. Mensen die op deze termen zochten, vonden deze websites (cursus-webse.nl en joomla-handleiding.nl) altijd op de eerste pagina van Google en bij vlagen zelfs op de eerste positie! Google herkent woorden probleemloos, met of zonder tussenstreepje.
Neemt niet weg, dat er andere argumenten zijn om geen streepjes te gebruiken. Het onthoud lastiger en het typt ongemakkelijk. Het tussenstreepje is bij velen geen onderdeel van het gangbare schrijfpatroon en dus altijd wat lastig om snel de juiste combinatie van toetsen te vinden.
#3 Geen nummers
Domeinnamen met een nummer roepen weerstand op en een gevoel van ‘ik kon niets anders bedenken’. Ze zijn ook minder makkelijk te onthouden, doordat mensen soms vergeten op welke positie het nummer precies stond. Was het nou 24joomla.com of joomla24.com?
#4 Verwachting
Gebruik je een domeinnaam als glazenwassers.nl dan verwachten mensen niet dat ze terechtkomen op een website waar koffiekopjes worden verkocht. Bedenk of de domeinnaam die je op het oog hebt, overeenkomt met je doel en of dit ook zo overkomt bij anderen (vraag het mensen om je heen!)
#5 Keywords
Keywords zijn woorden die mensen gebruiken wanneer zij via een zoekmachine naar iets op zoek zijn. Heb je de mogelijkheid een keyword te verwerken in je domeinnaam, dan is dat mooi meegenomen.
#6 Merknaam
Pas op dat je nieuwe domeinnaam geen relatie heeft met een merknaam of ander auteursrechtelijk beschermde namen. Je zou hierdoor later in grote problemen kunnen komen, wanneer de eigenaar van het merk jouw domeinnaam claimt.
#7 Spelling
Zorg voor een domeinnaam die makkelijk te spellen is. Namen die probleemloos te spellen zijn, worden veel makkelijker onthouden, dan namen waarbij twijfel over de spelling ontstaat.
#8 Korter is beter
Kortere domeinnamen zijn makkelijker te onthouden en sneller te typen, dus per definitie beter. Helaas zijn de meeste korte namen met de extensie .nl al vergeven, dus je zult geluk moeten hebben of overwegen een domeinnaam op een domeinmarkt te kopen.
#9 Enkelvoud of meervoud?
Heb je een leuke domeinnaam op het oog, kijk dan ook eens of er een meervoudsvorm bestaat. Als dit het geval is, kies de meest logische voor je website. Misschien verstandig om beide te registeren (zowel de enkelvoudige vorm als de meervoudsvorm) en de domeinnaam die je niet gebruikt door te linken naar de domeinnaam die je wel gebruikt.
#10 Associaties
Voorkom nare of vreemde associaties met je domeinnaam. Vraag mensen om je heen wat voor ideeën bij hen boven komen, bij het horen of lezen van de domeinnaam die je op het oog hebt.
#11 Letters vervangen
Vervang geen letters door getallen. Joomla-Online en J00mla-Online leest misschien hetzelfde, maar niemand zal dit als logisch ervaren en zeker niet als eerst intypen wanneer ze naar mijn website willen.
#12 Merknaam waardig
Wil je dat je domeinnaam jouw product of dienst goed neerzet en wellicht naamsbekendheid krijgt als merk, houd hier dan rekening mee bij het kiezen. Stel jezelf een reclame op TV voor met jouw domeinnaam en bedenk hoe dat zal overkomen.
#13 Verklarend
Lukt het je een domeinnaam te vinden die een verklarende betekenis heeft, dan is dat meegenomen. Voorbeeld van een verklarende domeinnaam is bijvoorbeeld pietjesblog.nl of cafetulp.nl: het blog van pietje en het café dat luistert naar de naam Tulp.
#14 Vindbaar
Makkelijk vindbare domeinnamen, zijn doorgaans domeinnamen waarin een keyword verwerkt zit: woorden die mensen gebruiken wanneer ze jouw dienst of product zoeken via een zoekmachine.
#15 Vakjargon
Duidelijk voor sommigen, maar niet voor iedereen. Probeer vakjargon in domeinnamen te voorkomen.
#16 Slang
Namen gerelateerd aan straattaal, zegt weinigen iets en worden vaak verkeerd gespeld of uitgesproken. Daarnaast wekt een slang-woord niet direct de indruk dat men te maken heeft met iemand die zijn zaken serieus neemt.
#17 Eenvoudig te typen
Ingewikkelde domeinnamen worden minder snel onthouden en de kans neemt aanzienlijk toe dat de naam verkeerd wordt ingegeven, bijvoorbeeld als je kiest voor een domeinnaam als wegwerpaanstekerskopen.nl
#18 Kijk (indien mogelijk) vooruit!
Zoals in de introductie al is aangegeven, weet ik uit ervaring hoe lastig het is om ver vooruit te kijken. Weet je echter nu al dat je over een aantal jaren mogelijk je bedrijf anders wilt inrichten of andere diensten wilt aanbieden, houd daar dan rekening mee bij het kiezen van je domeinnaam.
De domeinnaam Joomla-Online heeft mij veel goede dingen gebracht, maar dekte gewoonweg de lading niet meer. Ben ik blij dat ik zes jaar geleden die 5000 euro NIET heb neergeteld 🙂