Het toevoegen van een nieuwe blogpost op je WordPress website is een eenvoudige handeling. Het CMS is zeer gebruiksvriendelijk waardoor je jouw kostbare tijd vooral kunt besteden aan het schrijven van je blogpost. Dit neemt niet weg dat er wel een aantal handelingen verricht moeten worden om je post netjes online te krijgen.
In dit artikel kijken we samen welke stappen je neemt bij het schrijven van een een nieuwe blogpost. Je krijgt tevens een aantal handige tips die het schrijven, opmaken en plaatsen van je berichten nog makkelijker maken.
#1 – Titel & Permalink
Bij het schrijven van een nieuwe blogpost, heb je al een onderwerp in gedachten. Een mooi, sprekende en misschien zelfs uitdagende of verleidende titel mag hierbij niet ontbreken. Handig om te weten is dat de titel die je invult in de titelbalk ook gelijk de pagina URL of slug wordt.
Is de titel van je blogpost ‘Rood, Wit, Blauw’ dan maakt WordPress daar automatisch www.jouwblog.nl/rood-wit-blauw van. Komma’s en andere vreemde tekens worden automatisch verwijderd uit de slug.
#2 Categorie
Blogposts worden vaak onderverdeeld in categorieën. Hierbij is het mogelijk om hetzelfde bericht in verschillende categorieën te plaatsen. Ik raad je wel aan hier wat terughouden mee om te gaan om verwarring bij lezers te voorkomen en om ervoor te zorgen dat categorieën echt alleen content bevatten die je lezers verwachten.
Categorieën kun je op twee manieren aanmaken: via de link Berichten > Categorieën of gewoon terwijl je bezig bent aan je nieuwe blogpost. Bij het toewijzen van de blogpost aan een categorie, kun je onderaan de link ‘nieuwe categorie toevoegen’ aanklikken, de naam van een nieuwe categorie invullen en op ENTER klikken. De nieuwe categorie wordt dan gelijk aangemaakt.
#3 Tags
Tags zijn woorden die kenmerkend zijn voor de inhoud van de blogpost. Wanneer bezoekers op een tag klikken, krijgen zij een verzameling van alle artikelen te zien waarin dat specifieke woord als tag is toegevoegd.
Tags worden vaak weergegeven onder of bovenaan de blogpost en nemen dus ruimte in beslag. Maak nooit teveel tags aan en gebruik bij voorkeur enkelvoudige tags (dus geen woordgroepen of complete zinnen).
Bij het toevoegen van een tag, kun je gebruik maken van de automatisch aanvulfunctie. Zodra je begint te typen, verschijnen tags die je in andere blogposts hebt gebruikt in beeld. Door op de link ‘Kies uit meest gebruikte tags’ te klikken’ verschijnen (zoals te verwachten) de tags die je het meest hebt gebruikt in beeld.
#4 Uitgelichte afbeelding (Featured image)
Voor elke blogpost doe je er (doorgaans) verstandig aan een uitgelichte afbeelding te gebruiken. Deze afbeelding wordt namelijk in veel templates gebruikt om nieuwe berichten weer te geven.
Sommige WordPress themes vereisen zelfs dat er uitgelichte afbeeldingen worden gebruikt. je zult voor jouw theme even moeten nagaan in hoeverre het weglaten van de uitgelichte afbeelding van invloed is op de wijze waarop bepaalde onderdelen op je website (zoals de blogpagina) worden weergegeven.
#5 De content
Natuurlijk draait het uiteindelijk allemaal om de inhoud van je blogpost en die kun je eenvoudig toevoegen via de editor van WordPress. De functies en icoontjes die je daar tegenkomt, zul je ongetwijfeld herkennen uit programma’s zoals bijvoorbeeld Word.
Opmaak & Schrijfstijl
Afhankelijk van de aard van je website en blog, bepaal je de opmaak en schrijfstijl. Ben je een echte blogger, dan heb je wat meer vrijheid in de wijze waarop je de tekst samenstelt. Schrijf je informatieve berichten, dan is het verstandig om je zoveel als mogelijk te houden aan de geldende stijlregels. Meer hierover lees je in het artikel ‘Het verschil tussen het schrijven van een artikel en een blogpost‘
Spellingcontrole
Veel browsers bieden de mogelijkheid om spellingcontrole te combineren met je WordPress editor (reuze handig!) Niet 100% op vertrouwen natuurlijk en je tekst altijd even goed doorlezen voordat je de blogpost publiceert.
#6 – De datum
Een blogpost kun je schrijven en direct publiceren, maar je kunt hem ook inplannen. Hiervoor kun je rechts bovenaan de pagina waar je de blogpost aanmaakt, de datum en zelfs het tijdstip aanpassen.
het aanpassen van de datum kan handig zijn, wanneer je bijvoorbeeld een serie artikelen vooraf schrijft, maar deze niet direct allemaal op je blog wilt plaatsen.
#7 De samenvatting
Niet iedere blogger gebruikt deze mogelijkheid, maar ik vind hem superhandig. In veel plugins en themes wordt de samenvatting gebruikt als korte weergave van het artikel. Zou je de samenvatting niet gebruiken, dan wordt de eerste paragraaf van je blogpost gebruikt als ‘samenvatting’. Deze introtekst dekt echter niet altijd de lading van de hele blogpost en daarom kun je overwegen om voor elke blogpost een samenvatting van een of twee regels te schrijven.
De optie om een korte samenvatting te schrijven, bevindt zich onder de editor. Mocht je deze niet terugvinden op de pagina, dan kan het zijn dat je deze even moet activeren. Klik hiervoor rechts bovenaan op de knop ‘Scherminstellingen’ en vink de optie ‘Samenvattingen’ aan.
#8 – Reacties
WordPress biedt standaard de mogelijkheid om bezoekers te laten reageren op de content van je blogposts. Je kunt ervoor kiezen deze optie uit- of in te schakelen en dat dat kan zelfs per blogpost!
Onderaan de editor vind je de optie voor het toestaan of uitschakelen van reacties. Krijg je deze optie niet te zien, klik dan weer even rechts bovenaan de pagina op ‘scherminstellingen’, vink de opties ‘Reacties’ aan en als het goed is kun je dan de reactiemogelijkheden wel bekijken. Is dat niet het geval, dan heb je waarschijnlijk in de algemene instellingen van WordPress aangegeven dat reacties niet toegestaan zijn (Instellingen > Reacties).
En dat zijn ze!
De acht belangrijkste elementen van een blogpost.
Natuurlijk zijn er nog meer elementen die belangrijk zijn. Denk aan een inschrijfoptie voor de nieuwsbrief of de mogelijkheid om je blogpost te delen via social media. Dit zijn echter geen standaardopties bij het aanmaken van een blogpost en zijn om die reden weggelaten.
Happy Blogging Gewenst!