Het maakt helemaal niet uit hoe lang je tekst is! Zo, de sneller lezers hebben het antwoord al te pakken! Het publiek waarvoor je schrijft en het doel dat je met je tekst wilt bereiken, bepaalt het aantal woorden van je tekst. Des te dieper je de lezer meeneemt in een tekst, des te langer zal het artikel worden. Dat is logisch en daar is niets mis mee!
Heb je veel woorden nodig om je verhaal duidelijk te maken? DOEN!
Wil je kort en krachtig je boodschap met je lezers delen? DOEN!
Wat zeggen de kenners?
En met kenners bedoel ik mensen die dol zijn op het analyseren van allerlei statistieken over hun blogprestaties (en daar natuurlijk weer over bloggen). Een groep waartoe ik zeker niet behoor. Ik schrijf voor jou en voor mijzelf, punt!
Dat wil niet zeggen dat ik niet gevoelig ben voor die statistieken. Ik wil immers wel dat zoveel als mogelijk mensen mijn teksten tot het eind blijven lezen. En dus leg ik soms mijn teksten eens naast mijn checklist om na te gaan in hoeverre ik nog mee marcheer met de massa.
Korte teksten zijn ideaal om reacties op te roepen
Een korte tekst is uitermate geschikt om reacties op te roepen bij je lezer en dus bijvoorbeeld het aantal comments te verhogen. Korte teksten worden echter minder snel gedeeld op social media en ook zoekmachines vinden korte teksten (hoe waardevol ook) in beginsel niet erg interessant.
Persoonlijk vind ik dat een lapje tekst van minder dan 150 woorden geen ‘artikel’ genoemd mag worden. Al kun je natuurlijk met minder dan 50 woorden best een uitstekende boodschap uitdragen, zoals Brian Clark dit heeft gedaan in zijn post ‘10 tips to becoming a better writer‘.
Wil je dat lezers reageren en sociaal delen?
Dan zullen je teksten iets langer moeten zijn. Kenners geven aan dat artikelen die bestaan uit 300 tot 600 woorden de meeste reacties oproepen en ook nog eens goed gedeeld worden via social media.
Wil je dat teksten eruit springen in zoekmachines?
Artikelen die het in de zoekmachines heel goed doen, hebben doorgaans rond de 2500 woorden. Met dit aantal woorden, loop je dus het grootste risico dat mensen jouw blog gaan vinden via de zoekmachines. Natuurlijk hangt dit wel af van de inhoud en het onderwerp van je verhaal. Naar artikelen over onderwerpen waar niemand interesse in heeft, wordt niet gezocht en die worden dus ook niet gevonden.
Mijn voorkeur?
Hoog op het lijstje met positieve feedback op de lessen uit de cursussen die ik heb ontwikkeld staat ‘Korte, duidelijke video’s en teksten‘. Heel prettig om te lezen, want dat is precies wat ik voor ogen had bij het opzetten van de cursussen.
Deel ik mijn persoonlijke ervaringen, zoals ik dat heel onregelmatig op reistijger.nl doe, dan schrijf ik gerust in no-time die 2500 woorden neer.
Is mijn doel om mensen mee te nemen in een verhaal, ze te informeren of te vermaken, dan doe ik mijn best om een balans te vinden tussen korte teksten (zonder duidelijke kern en minder interessant voor zoekmachines) en te lange teksten (te uitgebreid of saai).
Gaat het lezers uitsluitend om de inhoud?
De inhoud van je verhaal is waar je lezers naar op zoek zijn en voor terugkomen. Als die goed is, zullen zij met liefde 50, maar ook 5000 woorden lezen.