Bezoekers komen niet zomaar op je website terecht. Daar is iets aan voorafgegaan. Iets heeft hen doen besluiten jouw domeinnaam in de browser te typen of jouw pagina in de zoekresultaten aan te klikken. Dat schept verwachtingen, niet?!

Zodra een bezoeker op je website terecht komt, gaat hij bewust en onbewust direct op zoek gaat naar de banaan’. Een stuk tekst of afbeelding die hem verder helpt bij het zoeken naar de juiste informatie of dienst. Zorg ervoor dat je bezoekers die banaan zo snel als mogelijk zien!

Wat is de marketing banaan?

Een marketingbanaan, komt in vele vormen en kleuren, maar heeft altijd maar een doel: bezoekers de snelste weg bieden naar de pagina waar ze (volgens jou) moeten zijn.

Buttons, knoppen, pijlen, afbeeldingen, maar ook een pop-up of een goed geplaatst bewegend element: allemaal voorbeelden van een marketingbanaan.

Marketingbanaan of call to action?

Er is geen verschil!

De marketingbanaan is een term bedacht door Seth Godin om het idee van de call to action makkelijker uit te leggen. Hij vergelijkt bezoekers met kleine aapjes die  bij het zien van een banaan maar één gedachte hebben: pakken dat ding!

Bezoekers hebben (volgens Godin) dezelfde neiging wanneer zij de marketingbanaan zien. Hij stelt dat bezoekers simpelweg de drang om te klikken op iets dat groot of anderszins opvallend is, niet kunnen weerstaan.

Waar let ik op bij het plaatsen van een marketingbanaan op mijn website?

Zorg er in ieder geval voor dat hij duidelijk in beeld komt. Liefst above the fold en (al dan niet in aangepaste vorm) ook ergens onderaan de pagina (voor bezoekers die de eerste neiging hebben weten te onderdrukken).

Zorg er verder voor dat de tekst bij de marketingbanaan uitnodigend en SUPERduidelijk is. Koop nu, word lid of download bestand, zijn een paar goede voorbeelden van sterke call to actionteksten.
[bctt tweet=”Met de marketingbanaan verhoog je conversie en help je bezoekers snel de juiste informatie te vinden” username=””]

Overdrijf het niet

Bezoekers blijven mensen en worden daarnaast ook nog eens steeds kritischer. Een marketingbanaan is prima en zelfs wenselijk, maar met overkill loop je het risico dat bezoekers eht als opdringerig of schreeuwerig ervaren. Dat zou kunnen leiden tot een averechtse werking.