De termen blog en website worden vaak door elkaar heen gebruikt. Niet vreemd, aangezien een beetje website tegenwoordig ook een blog heeft.
We mogen de termen dan wel door elkaar heen gebruiken, er zijn wel degelijk verschillen tussen een blog en een website. Wie een nieuwe onderneming opstart doet er verstandig aan zichzelf af te vragen: ‘Wat heb ik nodig: een blog of een website?‘.
Een website
Websites worden in de regel door bedrijven, particulieren en instellingen gebruikt om hun diensten en activiteiten onder de aandacht van bezoekers te brengen.
Kenmerken van een website zijn:
- Een website is doorgaans statisch van aard;
- Het doel van de website is het informeren van bezoekers over producten en diensten of het aanbieden van gratis informatie;
- Het verkeer gaat maar één kant op: van de website naar de bezoeker;
- Communicatie richt zich uitsluitend op de producten en diensten die via de website worden aangeboden;
- Er zijn geen mogelijkheden om een reactie achter te laten;
- Er is weinig, in mindere mate of helemaal geen social media-activiteit;
- Er wordt relatief weinig nieuwe content aan de website toegevoegd.
Een website is een absolute must voor elke onderneming. Een blog is dat niet.
Blog
Een blog kan zonder of in combinatie met een een website worden opgezet. Veel bedrijven voegen bijvoorbeeld een blog toe aan hun website om meer feeling te houden met wat er leeft onder hun klanten.
Kenmerken van een blog zijn:
- Een blog is informeel van aard;
- Er wordt regelmatig nieuwe content geplaatst;
- Communicatie gaat twee kanten op: bezoekers kunnen meestal reageren op artikelen;
- Het blog is informatief, maar heeft niet altijd het doel iets te verkopen.
Een blog is voor ondernemers geen vereiste, maar kan absoluut een extra aanvulling op een bedrijfswebsite zijn.
Een blog binnen een website
Bedrijven die naast of binnen hun website een blog bijhouden, zien vaak dat de interactie met (potentiële) klanten toeneemt. Er worden meer offertes aangevraagd, meer producten verkocht, kortom: meer omzet gemaakt.
Ook komt de website als geheel beter uit de verf in zoekmachines. Die zijn immers dol op nieuwe, actuele content.
Het kost daarentegen wel meer energie, tijd en kennis om een blog bij te houden.
Heb je die die tijd, de energie om regelmatig nieuwe content toe te voegen, dan doe je er verstandig aan een stukje van je website te reserveren voor een blog.