Met Google Analytics kun je allerlei gegevens achterhalen over de bezoekers van je website. De meeste mensen willen hierbij vooral weten hoeveel bezoekers hun website aantrekt en of daar op termijn een stijgende lijn inzit. Bedrijven gebruiken Google Analytics echter voor doeleinden die veel verder gaan dan alleen maar het tellen van bezoekersaantallen. Zij gebruiken verzamelde gegevens om bijvoorbeeld hun advertentiebeleid te bepalen of na te gaan welke pagina’s het best presteren.

Nieuwe AVG en Google

Wie Google Analytics gebruikt, deelt gegevens van bezoekers met Google. Logisch, want anders kan Google haar werk niet doen en jou niet vertellen hoeveel bezoekers je website heeft. De nieuwe Privacy wetgeving vereist dat er met elke partij die inzage heeft in persoonsgegevens die via jouw website worden verzameld, een verwerkersovereenkomst wordt afgesloten.

Google zou Google niet zijn als zo’n verwerkersovereenkomst ergens makkelijk te downloaden is, maar niet voordat je allerlei ingewikkelde bewerkingen moet doen om bij de uiteindelijk ‘Document Opslaan’ knop te komen.

Aan de slag!

Stap 1 – Waar vind ik de juiste instellingen?

Google heeft haar uiterste best gedaan al haar diensten zo makkelijk en overzichtelijk als mogelijk toegankelijk te maken. Hierin is Google wat mij betreft absoluut niet in geslaagd.

Vandaar even een tip voor mensen die Google Analytics wel op hun site hebben, maar er niks of weinig mee doen: stop ermee, haal die code weg en gebruik een gratis dienst als Statscounter om je bezoekersstatistieken bij te houden. Zo veel makkelijker!

Enfin, blijf je liever Google Analytics gebruiken, doe dan het volgende:

Ga naar https://analytics.google.com en log in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Je komt dan terecht op de startpagina van je Google Analytics account. Klik links onderaan de pagina op het ‘settings’ icoontje.

Accountinstellingen

Op de pagina die je dan te zien krijgt, klik je in de eerste kolom op de knop ‘Accountinstellingen‘.

Gegevens delen uitschakelen

In je Analytics account kun je aangeven of er wel of geen gegevens gedeeld mogen worden. Dit delen heeft allerlei voor- en nadelen. Voordelen zijn vooral belangrijk voor mensen en bedrijven die Google Analytics gebruiken voor andere doeleinden dan het bijhouden van bezoekersaantallen. De meest huis-tuin en keukenwebsites doen er verstandig aan dit delen uit te schakelen. Heb je geen tot weinig idee waar al die functies voor bedoeld zijn (of wil je het leven makkelijk houden), schakel dan alle opties uit.

Overeenkomst accepteren

Heb je de opties uitgeschakeld (of niet), klik dan onderaan de pagina op ‘Aanpassingen bekijken’. In de pop-up die wordt getoond vind je tekst van de verwerkersovereenkomst die je met Google afsluit. Lees deze tekst (of niet) en klik onderaan de pop-up op ‘Akkoord’. Daarmee is de overeenkomst afgesloten.

Waar is de downloadknop?

Die is er vreemd genoeg niet. Wil je de overeenkomst downloaden, kopieer dan de tekst naar een Word document en bewaar dat op je computer of print het uit.

STAP 2 – Je (bedrijfs)gegevens invullen

Om de overeenkomst compleet te maken, moet je jouw (bedrijfs) gegevens invullen in je Google Analytics account. Google noemt dit een  ‘Entiteit’ en als je zo’n entiteit nog niet hebt aangemaakt, moet je dat volgens de nieuwe wetgeving nog even doen.  Klik hiervoor op de knop ‘DPA gegevens bekijken’.

Entiteit aanmaken

Staat hier al een entiteit ingevuld, dan is dat natuurlijk geweldig! Je hoeft dan niet nog een entiteit aan te maken en bent klaar! Staat er nog geen entiteit, klik dan met je muis het vak aan waarin links bovenaan ‘rechtssubject’ staat.  Vul daar je bedrijfsnaam, verenigingsnaam, naam van de stichting in of (wanneer het gewoon je hobbywebsite betreft) je eigen naam.

Persoonsgegevens invullen

De volgende stap is het toevoegen van minstens 1 contactpersoon aan de zojuist aangemaakt entiteit. Klik hiervoor op het plus-teken rechts bovenaan in het veld contactpersonen.

Contactgegevens invullen

Er verschijnt een pop-up waarin je vervolgens de gegevens van de contactpersoon in kunt vullen. Vink onderaan in ieder geval de primaire contactpersoon aan. Grote bedrijven zijn verplicht een gegevensfunctionaris aan te stellen, dus als dat voor jouw bedrijf het geval is, vink die optie dan aan.

Doe je zaken met bedrijven buiten de Europese Economische Ruimte en is deze contactpersoon ook de contactpersoon voor mensen buiten Europa, dan vink je deze optie ook aan. Geen idee wat je moet aanvinken? Vink dan gewoon alle drie de opties aan! Sla het heel zaakje op en de nieuwe contactpersoon is toegevoegd aan de entiteit.

Je hebt nu een verwerkersovereenkomst met Google Analytics afgesloten en een contactpersoon toegevoegd die bij problemen, hacks, datalekken of andere problemen, een bericht ontvangt van Google Analytics.