Gratis thema’s zijn vreselijk om mee te werken!

Doordat zeer logische elementen in de gratis versie niet werken, loop je vast en ga je op zoek naar oplossingen die meestal helemaal niet werken. Inmiddels zit het thema al een beetje vastgeroest in het beeld dat je voor ogen hebt, dat je besluit om de commerciële versie van het thema dan maar aan te schaffen.

Deze werkwijze wordt door veel themabouwers gevolgd. Ze bouwen een compleet thema en kleden dit vervolgens uit en bieden daarvan een slap aftreksel gratis aan. Een zeer verwerpelijke werkwijze, vind ik zelf: als je iets gratis aanbiedt, zorg er dan voor dat het werkt.

Let op: Dit artikel is onderdeel van de basiscursus WordPress.

Basiscursus WordPress demowebsite

Voor de demowebsite onlineverdienmodellen.nl die tijdens de basiscursus WordPress is gebouwd, heb ik het Flatsome thema gebruikt. Dit thema kent een ingebouwde pagebuilder, inclusief meer dan 200 voor ingestelde blokken.

Toch een gratis thema proberen?

Dan zie je hoe in dit artikel hoe je dat kunt doen en tegen welke problemen je aanloopt.

Een thema installeren is vergelijkbaar met het installeren van een plugin. De drie methoden die genoemd worden in dit artikel kunnen hiervoor ook gebruikt worden. Het installeren van een gratis thema via de WordPress thema directory wordt in de video gedemonstreerd en dat is precies wat we in deze les gaan doen.

Gratis thema zoeken en installeren

Om een gratis thema te zoeken via de WordPress directory, ga je in het WordPress hoofdmenu naar Weergave > thema’s > Nieuwe toevoegen

Je krijgt dan een pagina te zien met allerlei thema’s die je direct kunt installeren. Via een menu aan de bovenzijde van de pagina, kun je thema’s vinden op basis van bijvoorbeeld populariteit. Weet je de naam van het thema, dan kun je het thema zoeken via de zoekoptie. Ik kies even voor het thema Specia.

Nadat je het thema hebt geïnstalleerd, zie je dat de website al wat meer op een website gaat lijken. Het hoofdmenu ziet er verzorgd uit, er staat een logo en alles is wat netter op elkaar afgestemd dan in het standaard WordPress thema.

Nu wil je natuurlijk gelijk een aantal zaken veranderen, dat snap ik en daarom gaan we dat ook gelijk doen! Hierbij gebruiken we in eerste instantie de opties die het thema aanbiedt. Deze zijn te vinden in de customizer.

Instellingen aanpassen via de customizer

De customizer is onderdeel van WordPress, maar de opties die daarin verschijnen, verschillen per theme. Sommige thema’s (voornamelijk commerciële) hebben naast de opties via de customizer ook een aparte pagina met wat aanvullende instellingen voor het thema.

Thema Specia – opties instellen

In de video zie je dat ik de slogan onder de naam van de website wijzig. Ik kies er nu even voor om geen logo te gebruiken. Kies jij ervoor wel een logo te gebruiken, houd dan rekening met de afmeting.

Een logo met een afmeting van 250×250 ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Een logo met een afmeting van 300×50 ziet er beter uit en de slogan kun je uitschakelen door het veld Ondertitel leeg te maken in de customizer.

Overige aanpassingen

Zoals gezegd heeft elk thema eigen opties. Belangrijk om te onthouden is dat je in de customizer een groot aantal instellingen kunt vinden die de lay-out van je website beïnvloeden.

Voor de snelle onder u: de conclusie aan het eind van deze les zal zijn dat we verder gaan met een betaald thema. Er volgen geen lessen meer waarin het Specia thema wordt gebruikt. Je zult al snel begrijpen, waarom niet.

Site identiteit

In de vorige les zag je al hoe je de titel en ondertitel kunt wijzigen en waar je het logo kunt uploaden. Op hetzelfde blad kun je ook een favicon uploaden. Dat is de kleine afbeelding die verschijnt in het tabblad van je browser

Als afmeting voor de favicon mag je 50×50 pixels aanhouden en bij voorkeur een transparante achtergrond. Een website waar je snel en eenvoudig een favicon kunt maken is https://www.favicon-generator.org/

Kopafbeelding

Deze afbeelding wordt weergegeven boven de menubalk.

Menu’s

Sommige thema’s hebben meerdere posities voor een menu, bijvoorbeeld een menu aan de onderzijde van de website. Dit thema heeft maar 1 positie, namelijk het hoofdmenu en dat staat er al. Hier zijn we dus klaar mee.

Widgets

Widgets worden gebruikt om content te plaatsen in de zijbalk of aan de onderzijde van je website. Later gaan we daar nog wat leuks mee doen. De widgets die er nu staan, hebben we niet nodig en die gaan we verwijderen.

Klik in de customizer op de widgets tab en klik stuk voor stuk alle widgets aan en verwijder elke widget, behalve de zoekfunctie. Dat staat al wat opgeruimder

Homepage instellingen

Wanneer je van thema wijzigt, dan kan het voorkomen dat je startpagina opeens helemaal verdwenen is en je even opnieuw een statische pagina moet toewijzen.

Ga in de customizer naar Homepage-instellingen. Selecteer de optie statische pagina en kies de startpagina van je website. Wil je geen statische pagina maar een overzicht van de laatste berichten, wijzig dan niets.

Header sectie

Hier kun je bepalen of je een kleine header boven het menu wilt met daarin links naar social media en een e-mailadres of telefoonnummer. Ik kies ervoor die zaken allemaal niet weer te geven, maar mogelijk dat jij die instellingen wel wilt gebruiken.

Stel de social media links, het e-mailadres of telefoonnummer in en zorg dat de optie Tonen is aangevinkt.

Slider sectie

Het thema heeft een optie waarmee je een slider kunt invoeren die naar belangrijke pagina’s van je website gaat.  Wil je deze optie gebruiken, dan moet je een uitgelichte afbeelding in je pagina plaatsen en je moet als in de startpagina onder Attributen de optie Startpagina 1 selecteren.

 

In beginsel ziet het er namelijk nog wel aardig uit…..

Heb je echter tekst verwerkt in je artikel, dan verschijnt die tekst ook op de header. Daarnaast is de slider niet voorzien van een button of link en bezoekers kunnen dus niet direct naar de pagina die bij de afbeelding hoort.

Persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan gratis thema’s waarbij heel voor de hand liggende zaken weg zijn gelaten. Dit is een prachtig voorbeeld en alleen om die reden zou ik er nooit voor kiezen de commerciële versie van dit thema aan te schaffen.

Immers, als de gratis versie al niet werkt, hoe zal dat dan met de betaalde versie zijn?!

Kies een betaald thema

Omdat het makkelijker werkt, omdat het geen honderden euro’s kost en omdat je een professionele website wilt hebben die snel en goed in elkaar steekt.