Wel verdeeld! Doe je nog zo lekker je best om mee te doen met de nieuwste trends en hypes, blijkt opeens dat je er he-le-maal naast zat!
Geen probleem als je website nog in ontwikkelfase is, maar wel heel vervelend als ‘ie net online staat! Hieronder 7 dingen die je HOT lijken, maar het echt volgens kenners (en mij 🙂 ) echt niet zijn en je beter achterwege kunt laten op dei mooie nieuwe website.
#1 Hamburgermenu’s
En heb je geen idee wat een hambergermenu is, dan hoef je je nergens voor te schamen Maar liefst 60% van alle internetters heeft ook geen idee dat dìt een hamburgermenu is:
Precies: het icoontje dat vooral op je mobiele toestel erg handig is, maar absoluut NOT DONE op een gewone website.
Mensen willen graag overzicht: jij, ik, iedereen. Daarnaast zijn we gewoontedieren. Op een website zijn we gewend om de belangrijkste pagina’s van een website als geschreven links bovenaan te zien, zodat we snel naar de voor ons meest interessante pagina kunnen klikken. Eerst klikken om het menu te mogen bekijken, daar hebben we helemaal geen zin!
Op onze mobiel doen we dat wel, omdat we nu eenmaal geleerd hebben dat al die link niet op dat kleine schermpje passen zonder een mooi alternatief te gebruiken. Het hamburgermenu is een alternatief en niets meer. gebruik het alleen voor het weergeven van menu’s in mobiele weergave en niet op de desktop versie.
#2 Slideshows
Heel mooi, maar steeds minder gebruikt, vooral omdat het onze website nogal vertraagt en omdat het onze bezoekers een onrustig gevoel geeft.
Veel beter is een enkele mooie foto uitkiezen, of beter nog: zelf maken! Dan pas ben je echt bij-de-tijd, want zelfgemaakt foto’s verwerken in je website is juist wel helemaal HOT. Heb je daar geen middelen of mogelijkheden voor, kies dan voor creatieve afbeeldingen die echt aansluiten bij de inhoud van de pagina. Deze vind ik zelf erg sterk gevonden 😉
#3 Parallax Effecten
Een paralax-effect is wanneer foto’s als het ware ‘blijven hangen’ wanneer je een pagina naar beneden (of terug naar boven) scrolt. De tekst die over de afbeelding heen staat, blijft staan, wat zorgt voor een aardig effect.
Ook al kom je regelmatige deze parallax effecten tegen, echt een hype is het niet. Het effect staat lijnrecht op de gestalt-wetten die stellen dat bezoekers eerst objecten in hun geheel waarnemen en daarna pas in delen. het parallax onderbreekt het idee van ‘een geheel’ en brengt bezoekers in verwarring. Parallax is mooi,maar wees terughoudend met het toepassen ervan.
#4 Advertentie-achtige afbeeldingen
Advertenties op website hebben we nu wel gezien. Sterker nog, we worden er zoek van! De gemiddelde internetteer prikt probleemloos door al die advertenties heen en raakt er zelfs door geïrriteerd. Bied je een overmaat aan advertenties aan, dan moet je wel heel wat te bieden hebben, wil je bezoekers overtuigen om niet direct je hele website weg te klikken.
Afbeeldingen die lijken op onderdelen van je website, maar feitelijk advertenties zijn, vinden we nog erger en is inmiddels echt not-done. Als je kiest voor advertenties, zorg er dan zeker voor dat ze zich onderscheiden van de lay-out van je website en bezoekers ze duidelijk herkennen.
#5 One-page websites
Websites waar alle informatie op een pagina terug te vinden is. Als je er goed over nadenkt, is het een belachelijk idee. Het druist namelijk tegen alle richtlijnen voor een goed geoptimaliseerde website in.
Op een succesvolle website valt iets te beleven, te onderzoeken en te ontdekken. Het hoeft echt geen heel pretpark te zijn, maar in een keer alles prijsgeven, is slechts in uitzonderlijke situaties aan te bevelen.
#6 Blogs die maar blijven laden
Mensen zijn dol op helderheid: zwart & wit, ja en nee, begin en eind. Pagina’s die maar blogposts blijven downloaden en waar geen eind aan lijkt te komen, veroorzaken bij bezoekers een onnatuurlijk en onrustig gevoel. Uitzonderingen vormen social media websites of websites die vooral bedoeld zijn om te entertainen.