Wanneer iemand op je WordPress website (bijvoorbeeld) een nieuw account aanmaakt, dan ontvangen zij een welkomst e-mail met de gegevens die zij hebben gebruikt om zich te registeren. Als afzender wordt automatisch het woord ‘WordPress‘ ingevuld.
Ook het e-mailadres van de verzender (jouw website dus) wordt automatisch door WordPress ingevuld. Ook plugins gebruiken vaak de standaard gegevens bij het verzenden van systeemberichten.
WordPress heeft geen standaardinstelling waar je dit kunt aanpassen. Je kunt hier echter wel een plugin voor gebruiken. In dit artikel lees je welke plugin en hoe je deze het best kunt instellen.
Het zou mooi zijn, wanneer mensen een automatisch e-mail van je website ontvangen, daar ook de naam van je website of bedrijfsnaam wordt weergegeven als afzender van de mail. Om dit te doen, kun je de plugin ‘Change E-mail Details‘ gebruiken. Deze plugin is simpel in gebruik en heeft geen ingewikkelde instellingen.
Installatie & Activatie
De plugin is niet via de WordPress plugin directory te downloaden, maar alleen via deze pagina op de website ‘Tips & Tricks’. Installeer de plugin via de plugins beheerpagina van WordPress. Je kunt de plugin direct na installatie activeren.
Instellingen
De plugin is terug te vinden onder het kopje ‘Instellingen‘ in je WordPress menu. Zoals gezegd zijn er geen ingewikkelde instellingen. Je kunt er alleen de naam en het e-mailadres aanpassen.
#1 – Naam van de afzender invullen
In het eerste veld vul je de naam in die als afzender verschijnt van de e-mails die mensen ontvangen. Kies hiervoor een naam die direct een relatie legt met je website. Je bedrijfs- of domeinnaam is bijvoorbeeld een logische keuze.
#2 – E-mailadres afzender
In de tweede optie vul je het e-mailadres in dat mensen te zien krijgen. Je kunt er voor kiezen je eigen e-mailadres in te vullen (bijvoorbeeld een Gmail adres) maar dat is niet aan te bevelen. Systeem e-mails waarin een ander adres wordt gebruikt dan de domeinnaam waar vanaf de mails worden verzonden, lopen een verhoogd risico om te worden aangezien als spam.
Het is dus verstandiger om een e-mailadres te gebruiken dat hoort bij je website en eindigt op je domeinnaam (bijvoorbeeld mail@jouwdomeinnaam.nl).
Nadat je deze instellingen hebt ingevuld, klik je op ‘Update options‘. Vanaf dat moment worden deze instellingen gebruikt voor alle e-mails die via jouw website worden verstuurd.